Mendelova univerzita v Brně se při realizaci studijních programů věnuje mimo jiné i rozvoji moderních učebních opor – blended learningu, který je považován za jeden z účinných způsobů, jak zlepšit kvalitu a efektivitu výuky.
Jakým způsobem může být blended learning na MENDELU využíván při přímé výuce popisuje Metodický pokyn rektora 11/2023, šířeji se tématu věnuje Doporučení pro implementací nástrojů blended learning na MENDELU. Na tyto dokumenty pak navazuje Koncept vzdělávacích kurzů k blended learning MENDELU, jehož cílem je navrhnout koncept vzdělávání pedagogických pracovníků s ohledem na jejich senioritu a pracovní zařazení a využívá i doporučení shrnutá v Návrhu koncepce vzdělávání a rozvoj akademických pracovníků MENDELU z roku 2021, zpracovaného Institutem celoživotního vzdělávání MENDELU (ICV).
Přínos blended learning
Blended learning je kombinací tradiční prezenční výuky a online výuky.
Pro potřeby MENDELU se blended learning při přímé výuce akreditovaných studijních programů vztahuje pouze na realizaci vzdálené synchronní výuky, kterou obohacuje několika faktory jak na straně studentů, tak vyučujících. Zapojení blended learning studentům poskytuje lepší možnosti pro individuální učení, umožňuje lepší přístup k informacím díky online prostředí a zprostředkovává interakci s ostatními studenty a vyučujícím bez nutnosti fyzické přítomnosti. Vyučujícím pak blended learning přináší výhody spjaté s možností využití nových technologií a metod výuky, lepším sledováním pokroku studentů a poskytování zpětné vazby a nové metody aktivizace studentů v rámci předmětu.
Asynchronní využití nástrojů blended learning je na MENDELU možné využít nad rámec výuky, pro zajištění podkladů pro samostudium a dobrovolné rozšiřování znalostí studentů.
Potřebnost vzdělávání pedagogů v blended learning
Nastavení obsahu vzdělávání a získávání a práce se zpětnou vazbou je při blended learning výuce nezbytným krokem pro zajištění kvality poskytované výuky a možnosti vyučujících se ve svých schopnostech v této oblasti zdokonalovat.
Inovace v oblasti vzdělávacích technologií rozšířila možnosti flexibilního učení. Cílem MENDELU by tak mělo být zavádění takové kvality výuky za využití moderních online vzdělávacích metod, aby byla výuka dostatečně odborná, atraktivní a konkurenceschopná.
Blended learning je na MENDELU vnímán jako nástroj pro doplnění prezenční výuku. Stejně jako u ostatních typů učení/poskytování vzdělání je potřeba v této oblasti hledat nejúčinnější a nejefektivnější způsoby, jak podpořit studenty v dosahování zamýšlených výukových výsledků. To často vyžaduje kombinaci různých strategií učení a výuky. Je běžné, že výuka s využitím prvků blended learning zahrnuje kombinaci více nástrojů, například:
-
- Využití výukových zdrojů vyvinutých pro online výuku
- Přístupu k výukovým technologiím, virtuálnímu výukovému prostředí
- Nástroje pro podporu virtuálního učení a učení mimo kampus – virtuální výukové prostory a diskusní a další fóra pro podporu studentů
- Online aktivity pro podporu formativního a sumativního hodnocení [1]
- Prezenční přímou výuku
- Zpracování testu pro průběžné ověření znalostí, hodnocení testu a navrácení hodnocení studentům se zpětnou vazbou prostřednictvím elektronických nebo jiných médií
Vyučující by tak měli být znalí všech možností, které mohou využít a kompetentní v přípravě skladby vyučování a práci s technologiemi do té míry, aby potenciál těchto nástrojů mohl být využit co nejvíce.
Podpora kvality výuky
Ačkoli je vzdělávací činnost ze své podstaty zaměřena na studenta, blended learning je zaměřen na studenta specifickým způsobem. Předpokládá, že si jsou poskytovatelé vzdělání (univerzita) vědomi příležitostí a výzev, které blended learning nabízí a jsou na ně připraveni na úrovni organizace. Zároveň je potřeba vzít v potaz stav stávající infrastruktury, IT a administrativních systémů, které byly původně navrženy pro prezenční výuku. Pro návrh, vývoj a realizaci online výuky jsou potřeba specializované, spolehlivé a přístupné hardwarové a softwarové aplikace. Sledování pokroku a úspěchů studentů, hodnocení, poskytování zpětné vazby studentům a vyučujícím jsou jen několika příklady, kde stávající praktiky, systémy a nástroje nemusí být dostačující pro online výuku. Tyto aspekty jsou na MENDELU pokryty především projektově, infrastruktura je obnovována a jsou poskytována školení pro práci s novou infrastrukturou.
Rozhodnutí využívat nástroje BL v akreditované výuce by mělo být promyšlené a mělo by být součástí vize fakulty, podporované záměrnou a schválenou strategií.
Kvalitní zapojení blended leaning do výuky je tedy podmíněno a) kontextem studijního programu b) pedagogem. Rozhodnutí o zařazení blended learning by tak mělo nejen odpovídat fakultní strategii ale také pracovat s kompetencemi pedagogů, kteří za pomocí tohoto nástroje vyučují, nebo by měli nově vyučovat.
Zdroje pro výuku a učení - materiály a média obecně (audio-vizuální, tištěné, digitální) - musí být vhodné, účelné, monitorované a revidované. Cílem je zajistit, aby byly materiály dostatečné kvality a aby k sobě byla různá média komplementární.
V přípravě zahrnutí blended learning do studijního programu je nezbytné myslet také na kvalifikaci pedagogů a jejich zkušenosti s online výukou, na jejich další vzdělávání a profesní rozvoj, možnosti zapojení externích konzultantů a testování online modulů v praxi.
V neposlední řadě má na nutnost vzdělávání pedagogů v použití blended learning i jeho samotného zapojení do výuky velký vliv probíhající změna přístupu k učení. Studenti jsou stále více zvyklí na sebeřízené učení a využívají online zdroje pro vzdělávání. Tyto trendy mají významný dopad na kurzy využívající blended learning a na požadavky na jejich vyučující. Kurzy by měly vždy odrážet aktuální vývoj v tematické oblasti a být náležitě aktualizované. Podpora sebeřízeného učení by pak měla znamenat tvorbu takových výukových materiálů a aktivit, které podporují aktivní účast studentů. To je možné právě díky technologiím a nástrojům, které dovolují vytvářet stále efektivnější a interaktivnější výukové materiály.
Doporučení pro implementaci nástrojů blended learning
Přehled učeben a jejich vybavení pro dálkovou výuku
Koncept vzdělávacích kurzů k blended learning MENDELU
Workshopy - Možnosti blended learning na MENDELU a tvorba učebních opor
Součinností Oddělení pro vzdělávací činnost a Oddělení informačních systémů budou realizovány 4 termíny workshopů s kapacitou 15 osob/workshop.
Účastníci budou seznámeni s obecným pojetím a možnostmi blended learning a distančního vzdělávání na MENDELU, s prostředím pro přípravu elektronických učebních opor Moodle a s dalšími nástroji, které lze využít pro distanční výuku jako e-learning, MS Teams či MS Office.
Stručný program naleznete zde.
Vypsané semináře v roce 2024:
-
- čtvrtek 28. 11. 2024 od 13:00 do 16:00 (počítačová učebna OIT)
- pátek 29. 11. 2024 od 8:00 do 11:00 (počítačová učebna OIT)
- pátek 6. 12. 2024 od 8:00 do 11:00 (počítačová učebna OIT)
- pátek 13. 12. 2024 od 8:00 do 11:00 (počítačová učebna OIT)
- čtvrtek 28. 11. 2024 od 13:00 do 16:00 (počítačová učebna OIT)
Semináře jsou realizovány v rámci projektu „Inovativní MENDELU“ financovaným ze zdrojů Národního plánu obnovy
Activities are a part of the project „Innovative MENDELU“ financed by the National Recovery Fund
[1] Sumativní hodnocení jsou navržena tak, aby zhodnotila efektivitu programu i učení účastníků.